Risikoen er stor. Premien også - for de som forbereder deg godt.

Å etablere seg i verdens største marked byr på store muligheter, men også betydelig risiko dersom man ikke er godt forberedt. Her er våre beste råd til hvordan du kan forberede deg for en vellykket USA-etablering.
1. Lag en tyedelig US Entry-strategi
Det er lett å tro at markedet i USA er sånn passe sammenlignbart med hjemme, eller Europa. Det er det ikke. I mange tilfeller er det store forskjeller. Det kan være prismodeller, verdikjeder, kommunikasjon, konkurrenter, og ofte en salig blanding.
En solid strategi med grundig markedsinnsikt og en realistisk forståelse av konkurransesituasjonen er en forutsetning. Du må etablere god innsikt om produktet ditt møter et klart behov i markedet og at forretningsmodellen er tilpasset – altså at du har en "product and market fit". Uten dette bommer du ikke bare på å ta de rette beslutningene, du blir også avkledd av potensielle investorer.
2. Sikre tilstrekkelig kapital fra start
Vi vet det er lettere sagt enn gjort, men du kan ikke starte ferden mot jackpot på minus. Du må bruke penger (riktig) for å tjene penger. En "stein på stein" strategi som er litt typisk norsk må du legge igjen hjemme. Før du kommer til stein nr. to er den borte og du må tilbake til start.
Du MÅ ha tilstrekkelig kapital når du skal etablere deg i USA. Alt krever betydelige investeinger og du kommer til å bruke mer penger på ting du ikke er vant til å bruke penger på.
Dessverre er vekstkapital en mangelvare i Norge. Det kan være enklere å skaffe vekstkapital i USA, men du må ha eksisterende eierne som viser sterk tro og vilje til å investere i selskapets USA-etablering. Bruk tid med dagens eiere, gi dem gode analyser og mulighetsstudier. Hvis de tror på mulighetene, så må de sørge for at selskapet har råd til flybiletten pluss litt til. Amerikanske investorer setter stor pris på at gründerteamet og de opprinnelige investorene selv har "skin in the game".
Du må bruke penger for å tjene penger.
3. "Boots on the ground" i riktig tidssone
For effektiv drift og rask respons på muligheter er det helt avgjørende å ha flinke folk med rett tittel til stede i USA. I USA må du "være noen" for å komme i posisjon. Lik det eller ikke, men det må du bli vant til. Amerikanerne krevere at du er på ballen og følger opp. Tidsforskjellene er krevende og inneffektivt nok til at det er en dårlig idé å tro at man kan følge opp godt nok, i tillegg kan du ikke forvente maks tillit til at du er "all in" dersom du prøver å fjernstyre operasjonen ved å ligge 6-9 timer foran der de store tingene skjer.
Sørg for å ha erfarne ledere tilstede i USA så tidlig som mulig. Dette viser at du er investert i satsingen, i tillegg sikrer det bedre kommunikasjon, gir raskere beslutninger og mer effektivt arbeid med kunder, partnere og investorer.
4. Et sterkt nettverk å stole på
Du kommer ingen vei uten introduksjoner fra riktige folk til "rikige folk. Suksess i USA handler om relasjoner og pålitelige kontakter. Her er nettverksbygging livsstil og langsiktig. Du må faktisk så før du kan høste. Du må være tilgjengelig, hjelpsom, tilstede på ting du helst vil unngå, og gi av deg selv. Nettverksbygging er ikke en kortsiktig transaksjonsprosess. Hvis du tenker kortsiktig gevinst for egen del står du fort på egne bein.
Et veletablert nettverk bestående av mentorer, bransjespesialister og investorer er avgjørende for å åpne dører og skape muligheter. Meld deg på og inveser tid og penger på ulike nettverk og arrangementer.
5. Etabler virksomhet og operasjon i USA.
Du har aldri hørt det tydeligere enn med den nye presidenten. USA er åpen for business, særlig for de som vil skaper arbeidsplasser bidra til den amerikanske økonomien. Slik har det egentlig alltid vært. Investorer, samarbeidspartner og andre "stakeholders" liker helst at du er "investert i USA". At du har etablert en operativ virksomhet her. Det behøver ikke å bety at du må flytte hele virksomheten hit, men at det du skape ren solid finansiell og operasjonell plattform i USA.
Hvordan kan StartUSA hjelpe?
Vårt US Entry Program bistår nordiske selskaper med å utarbeide og implementere en vellykket strategi for USA-etablering. Programmet inkluderer markedsundersøkelser, strategiutvikling, operasjonell planlegging og forberedelser til kapitalinnhenting.
Vi fungerer også som din operative avdeling i USA, med erfarne rådgivere og ledere tilgjengelige for deg på bakken i USA.
Med vår erfaring og unike nettverk hjelper vi deg å minimere risiko, gjøre velinformerte valg og maksimere sjansene for suksess. Klar for å ta steget? Les mer om vårt US Entry Program og hvordan vi kan støtte din reise mot en vellykket etablering i USA.
コメント