top of page

Standardvilkår

Standardvilkår for rådgivningstjenester fra StartUSA Inc.

 

1. Avtalegrunnlag og omfang

Disse vilkårene gjelder for alle oppdrag StartUSA Inc. (heretter "StartUSA") påtar seg for kunder, med mindre annet er skriftlig avtalt. Oppdraget defineres nærmere i en egen oppdragsbekreftelse eller skriftlig tilbud, og kan tilpasses eller utvides i løpet av samarbeidet etter nærmere avtale.

​

2. Tjenestetype og gjennomføring

StartUSA tilbyr rådgivningstjenester knyttet til vurdering, etablering og skalering av norsk virksomhet i det amerikanske markedet. Arbeidet utføres av dedikerte rådgivere og eventuelle tilknyttede konsulenter i henhold til oppdragsbeskrivelsen. StartUSA forbeholder seg retten til å benytte underleverandører eller samarbeidspartnere når det er hensiktsmessig.

​

3. Honorar og fakturering

Oppdrag faktureres normalt månedlig basert på:

  • Avtalt retainer (løpende honorar) som dekker et definert timeomfang per måned.

  • Eventuell suksesshonorar i prosent av definert netto omsetning StartUSA har bidratt til å generere.

  • Ekstraordinære kostnader som eksterne konsulenter eller underleverandører og andre utlegg faktureres etter nærmere avtale.

  • StartUSA kan kreve forskuddsbetaling.

 

Alle priser er oppgitt i USD, med betalingsfrist på 15 dager fra fakturadato.

Resultatbasert honorar – omsetning (revenue share)

 

Retainer og timebasert tillegg

Retainerhonoraret dekker et forhåndsdefinert timeintervall beskrevet i oppdragsbekreftelsen. Dersom faktisk påløpt arbeid overstiger dette timeintervallet, forbeholder StartUSA seg retten til å fakturere for medgått tid utover avtalt intervall. Dette skjer etter nærmere avtale og dokumentasjon.

 

Timeprisen for rådgivere hos StartUSA er for tiden NOK 2.850,- eks. mva per time, med mindre annet er skriftlig avtalt. Pris kan justeres årlig eller ved vesentlig endring i arbeidsomfang.

​

Dersom partene har avtalt resultatbasert honorar i form av andel av kundeomsetning (revenue share), gjelder følgende:

StartUSA har krav på en prosentandel av kundens netto omsetning (definert som brutto inntekter fratrukket direkte varekostnader) som helt eller delvis kan tilskrives StartUSAs innsats, herunder introduksjoner, rådgivning eller operativ bistand.

​

Kravet gjelder for en periode på 24 måneder fra det tidspunkt inntektene oppstår, uavhengig av om StartUSAs avtale med kunden på det tidspunktet er aktiv eller avsluttet. Dette gjelder også for indirekte omsetning, videreføring eller utvidelse av kontrakter med aktører introdusert av StartUSA, eller hvor StartUSA på annen måte har lagt til rette for relasjonen. Det er kundens ansvar å rapportere og dokumentere slik inntekt i henhold til avtalt intervall.

​

Resultatbasert honorar – kapitalrelatert bistand

Ved introduksjon til investorer eller kapitalmiljøer som leder til finansiering, har StartUSA rett på et avtalt suksesshonorar, beregnet som en prosentandel av netto kapital mottatt av kunden.

​

Slik kompensasjon gjelder for midler mottatt i inntil 24 måneder etter første kapitalinnbetaling, forutsatt at kapitaltilførselen kan spores tilbake til introduksjoner, investorpresentasjoner eller annen innsats levert av StartUSA – direkte eller indirekte.

​

StartUSA er ikke et verdipapirforetak og yter ikke investeringstjenester. Vi gir ikke investeringsråd og deltar ikke i gjennomføring, forhandling eller dokumentasjon av selve investeringsavtalen. Kunden er selv ansvarlig for juridiske vurderinger og transaksjonsgjennomføring.

​

4. Varighet og oppsigelse

Avtalen løper fra det tidspunktet oppdraget bekreftes og gjelder i den perioden som er avtalt i oppdragsbekreftelsen. Ved løpende avtaler gjelder én måneds gjensidig oppsigelse.

​

5. Taushetsplikt

StartUSA forplikter seg til å behandle all informasjon mottatt fra kunden konfidensielt. All informasjon kan, med mindre annet avtales, brukes overfor tredjepart der dette er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. StartUSA og tilknyttede rådgivere vil følge rimelige sikkerhetsrutiner for håndtering av informasjon.

​

6. Begrensning av ansvar

StartUSA er ikke ansvarlig for indirekte tap, følgeskader eller tapt fortjeneste. Samlet ansvar for direkte tap er begrenset til det beløp kunden har betalt for den aktuelle delen av oppdraget. StartUSA er ikke ansvarlig for råd eller bistand gitt av tredjepart eller underleverandører, med mindre annet er skriftlig avtalt.

​

7. Kommunikasjon og dokumentasjon

Kommunikasjon skjer primært via e-post. Kunden må varsle dersom sensitiv informasjon krever særskilt behandling. StartUSA beholder eierskap og rettigheter til alt materiale som utarbeides, men gir kunden bruksrett til det som er nødvendig for oppdragets gjennomføring.

​

8. Personopplysninger

StartUSA behandler eventuelle personopplysninger i tråd med gjeldende personvernlovgivning (herunder GDPR), og bruker informasjonen kun til formål knyttet til oppdragets gjennomføring.

​

9. Lovvalg og tvisteløsning

Avtalen reguleres av norsk rett, med mindre annet er avtalt. Tvister skal søkes løst i minnelighet. Dersom tvisten ikke løses, skal den avgjøres ved ordinær domstolsbehandling i Oslo tingrett.

bottom of page