Hvorfor norske bedrifter må ta merkevarebygging på alvor?
- janvillard5
- 12. mars
- 2 min lesing

Mange Norske ledere undervurderer viktigheten av god merkevarebygging. Mens Sverige og Danmark, investerer tungt i omdømmebygging internasjonalt og har bevist kraften i dette, henger vi nordmenn etter.
Årsaken til det store avviket kan ligge i vår kultur og vårt lille oversiktlige marked der mange har lykkes godt ved bare å levere solide produkter og tjenester. Kanskje skyldes det at de store verdiene har i betydelig grad vært drevet frem av råvareindustrier som olje, fiskeri og energi, hvor enorme volumer omsettes gjennom store «ansiktsløse» børser. Kanskje er det en kombinasjon.
Uansett årsak, skal man lykkes i det amerikanske markedet, må det investeres i merkevaren.
Konkurransen i USA krever sterk merkevare – også i B2B
USA er et av verdens mest konkurranseutsatte markeder, og beslutningstakere møter tusenvis av merkevarebudskap hver eneste dag.
Ifølge undersøkelser fra McKinsey & Company er merkevare en av topp tre avgjørende faktorer for amerikanske forbrukeres valg av leverandør eller produkt, ofte viktigere enn pris alene. Sterke merkevarer kan dessuten ta ut høyere priser og er mer robuste i møte med økonomiske nedgangstider.
Selv om vi gjerne tenker at profesjonelle beslutninger utelukkende baseres på rasjonelle kriterier, viser undersøkelser at merkevaren også spiller en vesentlig rolle i B2B-markedet. Her påvirkes beslutningene bl.a. av:
Om man har hørt om merkevaren tidligere.
Om man liker hva merkevaren signaliserer.
Om møtet med virksomheten bekrefter eller styrker oppfatningen av at dette er en god beslutning.
Dette gjør merkevarebygging like avgjørende i B2B som i konsumentmarkedet.
Norske merkevarer: en uutnyttet ressurs
Selv om Norge som nasjon har et svært godt omdømme internasjonalt, utnytter vi dette i for liten grad. Norsk assosieres ofte med høy kvalitet, innovasjon, bærekraft og troverdighet. Dette er egenskaper amerikanske kunder verdsetter høyt, og som norske selskaper med fordel kan spille på i sin kommunikasjon og merkevarestrategi.
Våre naboland er i en annen klasse med å bevise kraften i effektiv merkevarebygging og kan vise til global suksess med mange bedrifter takket være betydelige investeringer i merkevareidentitet og målrettet kommunikasjon.
Hva norske ledere bør gjøre nå
Norske ledere som vil lykkes i USA bør nå prioritere å bygge en sterk merkevare fra start, tilpasset amerikanske kunder og deres forventninger. Det handler om å investere i historiefortelling, posisjonering og tydelig kommunikasjon som skiller seg ut i markedet, og det må ha rot i virksomhetens sanne kjerne (produkt, kultur, historie, opphav, teknologi osv).
Fremtiden til norske bedrifter i USA handler ikke bare om produktet, men om evnen til å fortelle en historie som resonnerer og gir gjenkjennelse, troverdighet og emosjonell appell.
Gjør noe med det nå
For å få til dette kreves både innsats, ressurser og eksperthjelp. Det er på tide å tenke større om din merkevare. For norske bedrifter ligger det et uutnyttet potensial – om merkevarebygging løftes høyere på agendaen.
Det er slik norske bedrifter kan gjøre seg bemerket i USA – og ikke minst lykkes med vekst og lønnsomhet i et krevende, men svært lønnsomt marked.
Vårt søsterselskap, Minnesota Brand Agency spesialister på dette feltet, og vi oppfordrer til at du tar kontakt om hvordan de kan gjøre en forskjell på din store oppgave om å erobre USA, eller andre markeder.
Comments